شستی آسانسور چیست؟

شستی آسانسور

شستی آسانسور یکی از اجزای اصلی آسانسور است. شستی آسانسور تابلویی با ابعاد مختلف است که وظیفه انتقال فرمان به تابلوی کنترل آسانسور را دارد. مسافر آسانسور از طریق شستی در طبقات و یا کابین آسانسور طبقه مورد نظر را انتخاب می کند. در این زمان شستی آسانسور دستور صادر شده توسط کاربر را به کنترل پنل اصلی آسانسور منتقل کرده و با ذخیره آن را اجرا می کند. این پنل دستورات مسافران کلاس های مختلف را به ترتیب اجرا می کند.

از آنجایی که   چاه آسانسور   یکی از اولین رابط های مسافر و آسانسور می باشد، این قسمت دارای ویژگی خاصی در نصب آسانسور می باشد. به همین دلیل شستی کابین آسانسور علاوه بر کیفیت مناسب باید از زیبایی خاصی نیز برخوردار باشد.

پنل شستی آسانسور  به کاربران دیدی از کیفیت کلی آسانسور می دهد و با دیدن آن می توانند به این نتیجه برسند که آسانسوری که در آن هستند وسیله ای باکیفیت است یا محصولی بی کیفیت! علاوه بر این، کیفیت خود پنل نیز مهم است. کیفیت پایین پنل شستی ممکن است باعث هزینه های اضافی در آینده شود.

 

 

 

انواع چاه آسانسور

  • شستشوی آسانسور با لمس

این نوع سینک ها هم از استیل و هم از شیشه ساخته می شوند. صندوقچه های شیشه ای جذابیت خاصی دارند. نوع فولادی آن جدیدتر و استحکام بیشتری دارد.

  • چاه آسانسور استاندارد با دکمه فشاری

این نوع شستی در حال حاضر بیشترین کاربرد را در آسانسور دارد. جنس این نوع شستی هم فولادی و هم پلاستیکی است.

  • شستی آسانسور VIP را احضار کرد 

این نوع پنل ها به صورت کارت، کد یا اثر انگشت کار می کنند. در این نوع صندوقچه ها از تگ های RFID استفاده می شود. این پنل ها برای محدود کردن استفاده از آسانسور طراحی شده اند و می توان طبقات مجاز برای استفاده از آسانسور را تعریف کرد. همچنین از طریق اثر انگشت افراد خاص فقط آنها می توانند اجازه استفاده از آسانسور را داشته باشند.

 

 

چه نوع پنل چاه آسانسور مناسب است؟

 

یکی از نکاتی که در انتخاب شستی آسانسور باید مورد توجه قرار گیرد، انتخاب صحیح پنل شستی آسانسور است. شما باید این قسمت را با توجه به نیاز خود و مکانی که آسانسور در آن قرار دارد انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر در مکانی با رطوبت بالا زندگی می کنید، انتخاب پنل شستی آهنی برای آسانسور خود به دلیل احتمال زنگ زدگی مناسب نیست. به عنوان مثال دیگر، اگر آسانسور شما باربری و صنعتی است یا در مکانی با تردد زیاد است، استفاده از پنل شیشه ای آسانسور انتخاب اشتباهی است.

انتخاب پنل مناسب با مشاوره شرکت آسانسور شما می تواند به طول عمر آن و کارایی بهتر آسانسور کمک کند.

پنل های فولادی برای آسانسورهایی که صفحه واشر آنها فشرده و به صورت رو به رو نصب می شود مناسب است.

پنل های شیشه ای از شیشه سکوریت ساخته شده اند و مقاومت بالایی دارند. این نوع پنل ها برای آسانسورهای لوکس بسیار مناسب هستند. پنل شیشه ای جلوه زیبایی به آسانسور شما می دهد. ضخامت شیشه به کار رفته در این نوع شستی آسانسور بین چهار تا شش میلی متر می باشد. سینک های شیشه ای را می توان در رنگ های مختلف استفاده کرد، البته مشکی بیشترین برد را در آسانسورهای فعلی دارد.

بهترین گزینه برای پنل های شیشه ای استفاده از شستی فراخوان آسانسور لمسی است که زیبایی آن را دو چندان می کند. البته می توانید از شستی فولادی پرس شده در پنل های شیشه ای نیز استفاده کنید و محدودیتی در انتخاب نوع آن وجود ندارد.

در مورد استفاده از شستی لمسی و لمسی باید به این نکته توجه کنید که این نوع صفحه نمایش لمسی در ساختمان های قدیمی، پرتردد، مناطق مرطوب و صنعتی قابل نصب نیست.

در حال حاضر یکی از پرکاربردترین شستی آسانسورهای مورد استفاده در ساختمان ها شستی آسانسور فشاری یا مکانیکی می باشد. در این نوع دکمه ها جنس دکمه معمولاً از فولاد یا پلاستیک آبکاری شده است. به نظر می رسد نوع پلاستیکی آن مقرون به صرفه تر باشد، اما با گذشت زمان شکل خود را از دست می دهد و پنل را زشت می کند. نوع استیل علاوه بر زیبایی بیشتر، استحکام و طول عمر بیشتری نیز دارد.

 

انواع نشانگر کف

نشانگر طبقه یا شمارنده یکی دیگر از اجزای شستی احضار آسانسور است. این نشانگرها دیجیتال هستند و شماره طبقه و توقف آسانسور را به کاربر نشان می دهند. شاخص ها به سه دسته زیر تقسیم می شوند.

  • مشبک
  • بخش
  • LCD

اگر بخواهیم این سه گزینه را به اختصار با هم مقایسه کنیم لازم است بدانیم که نوع نشانگر سگمنت پرکاربردترین نوع در صنعت آسانسور فعلی است و از نظر قیمت ارزان ترین نوع است. از طرفی نوع LCD از نظر قیمت گران ترین نوع آن است.

عملکرد پنل شستی آسانسور چیست؟

برای جابجایی مسافران بین طبقات، امکان جابجایی کابین آسانسور با فرمان صادر شده از کنار پنل شستی آسانسور وجود دارد. این فرمان به آسانسور اطلاع می دهد که در کدام طبقه باید توقف کند یا به کدام طبقه حرکت کند.

وقتی در کابین آسانسور هستید، متوجه می شوید که برای هر طبقه و ایستگاه آسانسور یک شستی وجود دارد. همچنین در راهروها و در کنار درب آسانسور دکمه ای برای تماس با آسانسور تعبیه شده است. این دکمه یک نشانگر در کنار خود دارد که شما را از جهت فعلی آسانسور مطلع می کند.

پنل شستی آسانسور علاوه بر دکمه های طبقه دارای دکمه های دیگری مانند زنگ هشدار، توقف اضطراری، باز و بسته شدن درب و … می باشد که به تمامی این شستی ها در مجموع پنل شستی آسانسور می گویند. جالب است بدانید که طبق استانداردهای موجود کلید اول شستی آسانسور باید نود سانتی متر از کف کابین فاصله داشته باشد.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار