پی ال سی PLC چیست ؟

هرچه محصول تولیدشده با دقت بیشتر و کیفیت بالاتر و در زمان کمتری تولید شود، حاشیه سود بالاتری هم خواهد داشت. بدون شک با پیدایش اتوماسیون صنعتی، این رقابت تنگ تر و پیچیده تر هم شده است. در مقاله ی “اتوماسیون صنعتی چیست و چه مزایایی دارد؟” در مورد نقش اتوماسیون صنعتی در بهبود بهره وری صنایع صحبت کردیم. جواب این سوال ساده است لپتاپ و یا کامپیوتر های شخصی برای محیط های صنعتی مناسب نیستند و امکان هنگی و یا خرابی در آن ها بالاست که می تواند عملکرد یک کارخانه تولیدی را مختل کند . آموزش plc درجه 1 شامل ابزار دقیق و انواع سیستم های هیدرولیک و پنوماتیک و pid کنترلر می شود و مدرک فنی حرفه ای آن از اعتبار بالایی برخوردار است و برای انجام پروژه های حرفه ای نیاز به گذراندن plc درجه 1 دارید . برخلاف مدارات رله کنتاکتوری، نویز های الکترونیکی و صوتی ایجاد نمی کنند.

برخی از مشکلات بزرگ این نوع سیستم ها ذاتاً به مکانیکی بودن رله‌ها برمی‌گشت. استهلاک در طول زمان بر اثر کلیدزنی‌های فراوان باعث خرابی رله‌ها می‌شد. ۶ – عیب یابی مدارات کنترل با PLC سریع و آسان است و معمولا PLC خود داراي برنامه عیب یابی می باشد .

ترموویژن چیست؟

به عبارت دیگر این سیستم دستگاهی است که به اپراتور انسانی اجازه می‌دهد تا دستورالعمل‌ها و بازخوردها را از PLC (که کنترل کننده اصلی روندها است)، دریافت کند. همه موارد فوق زبان های برنامه نویسی مفیدی هستند و بسته به کاربرد ممکن است مناسب تر از منطق نردبانی باشند. این برنامه می‌تواند در منطق لدر باشد و یا با هر زبان برنامه‌نویسی دیگر که مبتنی بر PLC است، باشد. و اینجاست که نقش کنترل کننده‌های منطقی قابل برنامه‌ریزی مشهود و پررنگ می‌شود.

  • برنامه های PLC معمولاً در یک دستگاه برنامه نویسی مانند رایانه های رومیزی، نرم افزار ویژه در رایانه شخصی یا دستگاه برنامه نویسی دستی نوشته می شوند.
  • کلمه کنترل کننده یا کنترلر به معنای این است که این دستگاه یا رایانه دیجیتالی صنعتی می‌تواند تمام کارهای کنترلی را انجام دهد.
  • ‏plc ها استهلاک مکانیکی ندارند نیازی به تعمیرات و سرویس های دوره ای ندارند و علاوه بر آن در طول عمر بالاتری دارند .
  • همچنین کارایی بالای پی ال سی و حذف قطعاتی چون شمارنده، تایمر و رله باعث شده است که میزان مصرف این محصول بسیار کمتر از تجهیزات کنترل کننده دیگر باشد.

در این مقاله در مورد شرکت زیما تولید کننده اینورترهای باکیفیت ایرانی و انواع اینورترهای تولیدی این شرکت و مزایای هر کدام از انواع آنها گفته شده است. در صورتی که عمل متفاوت از سیستم مورد نیاز باشد کافی است دستورالعمل‌ها را تغییر داد. به عنوان مثال یک چراغ سقفی و سوئیچ دیواری مربوط به آن نمونه‌های خوبی از ورودی‌ها و خروجی‌های روزمره هستند. سوئیچ دیواری یک ورودی است که سیگنالی برای روشن شدن چراغ ارائه می‌دهد. چراغ بالای سریک خروجی است که منتظر می‌ماند تا سوئیچ قبل از روشن شدن سیگنالی ارسال کند. محیط صنعتی را بهتر از کامپیوترها تحمل می‌کند و قابل اعتمادتر است.

شبیه سازی پی ال سی در محیط های آزمایشگاهی:

اجزای ظاهری شامل ورودی ها، خروجی ها، محل تغذیه، نمایشگر ال سی دی ، کلید های معمولی و جهت دار، محل اتصال کابل و حافظه جانبی می شود و اجزای داخلی از پردازشگر، حافظه و منبع تغذیه تشکیل می شود. پی ال سی دارای ساختاری مستحکم و قابلیت های عملی منحصر به فردی است، از جمله کنترل دائمی، تسهیل برنامه ریزی، تایمرها و شمارشگرها، قابلیت های کنترلی قابل اطمینان و داشتن سخت افزاری که استفاده از آن آسان است . پی ال سی های کوچک یا مینی دارای دو یا چند ورودی و خروجی هستند که به طور محدود گسترش داده می‌شوند. زبان برنامه‌نویسی در این نوع از PLC ها به صورت نردبانی است؛ به این معنا که از دستورات نمادی برای برنامه‌ریزی PLC کوچک استفاده می‌شود. تفاوتی که پی ال سی های ماژولار با پی ال سی های کامپکت دارند این است که مراقبت از آن ها و تعمیر کردنشان ساده تر از پی ال سی های کامپکت است.

اما در اصل می‌توان گفت پی ال سی یک نوع کامپیوتر خاص است که برای کارکردی قابل اطمینان در شرایط صنعتی خاص طراحی شده است. پی ال سی‌ها طراحی شده‌اند تا بتوانند فرآیندهای صنعتی را اتوماتیک کنند. سری B1 و B1z فتک هم در دسته انواع پی ال سی اقتصادی قرار می‌گیرد که قیمت مناسبی دارد. این سری از پی ال سی های ساخته شده در تایوان، در مواردی به کار می‌روند که نیاز به کاربری‌های پیچیده نباشد.

پی ال سی PLC چیست ؟ مجتمع فنی برق به عنوان یکی از مجهزترین آموزشگاه های فنی حرفه ای در کشور، مجموعه ای از دوره های آموزشی را زیر نظر سازمان فنی حرفه ای و به صورت عملی و کارگاهی برگزار می نماید. دوره های برگزار شده در این آموزشگاه فنی حرفه ای، شامل دوره های نصب ، تعمیرات، برق صنعتی، مکانیک و جوشکاری است. شرکت های اشنایدر الکتریک، LS، امرون، آلن بردلی، ABB، میتسوبیشی و FATEK شرکت های دیگری هستن که پی ال سی های مختلف تولید می کنند. پی ال سی های تولید شده توسط این شرکت ها مدل های مختلفی دارند و هر مدل برای هدف خاصی تولید و عرضه می شود. برای این که بتوان پی ال سی مناسب با سیستم را انتخاب کرد باید ویژگی ها و خصوصیات هر یک از آن ها را مورد بررسی قرار داد. پی ال سی های زیمنس یکی از معروف ترین پی ال سی ها هستند و در انواع مختلفی تولید و خرید plc زیمنس عرضه می شوند.

نحوه‌ی عملکرد